lunduniversity.lu.se

Innovation Engineering

Design Sciences | Faculty of Engineering, LTH

Denna sida på svenska This page in English

”Elbolagens service för dålig – skärpning”

2018-03-29

solpaneler på tak, bild på de tre debattörerna inlagd ovanpå

Elbolagen ställer alltför stora krav på den som vill installera en solcellsanläggning, anser Jessica Wadin Lagerstedt, universitetslektor; Lars Bengtsson, professor; Kajsa Ahlgren, doktorand vid Innovationsteknik, Designvetenskaper, LTH

Elbolagen ställer alltför stora krav på den som vill installera en solcellsanläggning. De imponerar inte som försäljare av solel, skriver Jessica Wadin Lagerstedt, Kajsa Ahlgren och Lars Bengtsson, forskare vid Innovationsteknik, Designvetenskaper, LTH.

– Vid intresseanmälan på elbolagens sajter, där vi fick ett automatiskt meddelande om att bolaget skulle återkomma inom kort, uteblev svaret helt i ett par av fallen. I alla de fall där kontakt med elbolag uppstod begärde bolagen att kunden själv skulle mäta upp sitt tak och dessutom lämna en avsevärd mängd information för att få en offert.

Läs hela debattartikeln: ”Elbolagens service för dålig – skärpning” i NyTeknik, publicerad 2018-03-28

Mer information: 
Jessica Wadin Lagerstedt, universitetslektor i innovationsteknik, jessica.wadin@design.lth.se 
Lars Bengtsson, professor i innovationsteknik, lars.bengtsson@design.lth.se 
Kajsa Ahlgren, doktorand i innovationsteknik, kajsa.ahlgren@iml.lth.se